Studerende har svært ved at præstere under Corona-krisen

Corona-krisen har ramt Danmark hårdt. Men det er ikke bare danske virksomheder, der kæmper for livet. På landets universiteter kæmper mange elever med at kunne ramme den faglige topform op til eksaminerne som for manges vedkommende er blevet udskudt. Udfordringerne skal ifølge eksperter tages meget alvorligt, da det endnu er usikkert, hvornår skolerne kan gennemføre et skoleår efter traditionelle procedurer.

Danske studerende har svært ved at performe under Corona-krisen

Skoleåret er lige begyndt for et nyt hold studerende på de videregående uddannelser. Men det hele er ikke som det plejer at være, og det skyldes ikke ’bare’ Corona-krisen. Flere og flere studerende på de danske universiteter, herunder også på Aarhus Universitet melder om, at flere elever har svært ved at performe under Corona-krisen. Dette har også kunnet aflæse på dette års karakterer på tværs af studierne. Fjernundervisning burde ellers ikke være nyt på landets universiteter. De store omvæltninger som Corona-krisen har medført har med stor sandsynlighed påvirket mange studerende mere grundlæggende end mange først havde forventet. Et stigende pres, øget arbejdsløshed i samfundet og social afstand der blandt hovedårsagerne.

Flere studerende lider af søvnmangel

Et af de problemer som går igen hos mange er søvnmangel. Søvnmangel er et udbredt problem hos knap halvdelen af den danske, voksne befolkning ifølge flere undersøgelser. De hyppigste årsager er både snorken, samt ikke mindst dårlige døgnrytmer. Særligt det sidste ses hos studerende. Derudover kan forøget stress og bidrage til den manglende søvn. De studerende melder dog i stigende grad om søvnproblemer. Tidligere har stresssymptomer fra unge vist sig på flere forskellige måder på de danske uddannelsesinstitutioner.

De studerende skal tages alvorligt

Ifølge flere eksperter i trivsel skal man tage de studerende alvorligt. Hvis flere studerende fortsat oplever stress om 3-6 måneder, kan det få negative konsekvenser i en rum tid fremover. Dette vil både påvirke deres evne til at præsentere og lære i skolen, ligesom langtidsstress og social distancering kan få negative konsekvenser for de unges sociale færdigheder, hvilket kan blive et problem, når de skal ud på arbejdsmarkedet.

Indlægs forfatter: Christian

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.