
Når nye virksomheder åbner op i Aarhus og omegn, er fokus for disse ofte på, hvordan de skal skaffe deres første kunder. Mange satser på traditionel markedsføring, såsom printede reklamer eller rabatkuponer. De stoler formentlig på, at med det produkt de tilbyder, vil det kun være et spørgsmål om tid, før kunderne kommer væltende.
Mens det sagtens kan være en legitim strategi og helt sikkert kan lokke nogle kunder til din forretning, er der altså en langt mere effektiv metode til at få dit produkt ud til kunderne. Den digitale markedsplads er enorm og ligegyldigt, hvor stort eller småt dit firma er, burde du have en strategi for jeres online markedsføring, for det er den korteste vej til kunderne.
Her får du 4 grunde til, at din virksomhed skal satse på digital markedsføring allerede fra i dag af.
Digital markedsføring udligner forskellene på store og små virksomheder
Præcis som når man åbner en fysisk forretning, så gælder det om for din virksomhed at have den rette lokation. Forskellen på digital- og analog markedsføring er bare, at dine store konkurrenter, som måske har større budget og flere ansatte, har en fordel når det kommer til fysiske butikker og markedsføring, som de ikke har når det kommer til digital markedsføring.
Virksomheder vil gerne nå ud til så mange mennesker som muligt og når det kommer til digital markedsføring, bliver det meget nemmere for alle at nå deres publikum. Fysisk markedsføring er generelt en dyr affære, hvis du vil have dit brand placeret på de mest attraktive steder, hvor flest folk ser det. Grunden til at digital markedsføring giver de små, lokale virksomheder, en fordel mod deres større konkurrenter er, at der er så stor mulighed for at segmenterer i deres målgruppe.
Det betyder at du kan bruge dit markedsføringsbudget meget mere effektivt, ved f.eks. kun at reklamere for din neglesalon til kvinder, der tidligere har søgt efter neglesaloner i Aarhus. Så kan du ramme de rigtige kunder, uden at brænde penge af på at skabe ”awareness” blandt mænd og alle mulige andre, som formentlig ikke skal have ordnet deres negle så ofte.
Din virksomhed får en ekstra salgskanal med digital markedsføring
Tænk på din virksomheds online tilstedeværelse som en ekstra butik, lig din fysiske butik. Det kan være du har en Facebookprofil, som du bruger til at poste nyheder om events eller produkter. Det er både en direkte salgskanal, hvis du kan få folk til at booke eller købe her. Samtidig er det en markedsføringsplatform, hvor du nemt kan få dit navn ud til dig specifikke publikum. Til sidst er det også et kundeservicecenter, fordi folk ofte bruger digitale kanaler til at kommunikere med firmaer.
Så, udover potentielle salg, kan din online tilstedeværelse altså bruges til rigtig mange ting, som alle virksomheder har – og det er meget nemmere at administrere disse ting online, da alle dine data bliver samlet et sted.
Du får et super overblik over dine kunder og potentielle kunder
Stort set alle mennesker er online. Og med al den data om dine kunder, der ligger online, er det næsten direkte dumt ikke at udnytte potentialet. Der ligger oceaner af information om kunder på nettet, og de forskellige platforme som google og de sociale medier, er verdensmestre i at gøre det nemt for dig at udnytte denne viden. Derfor skal du virkelig have gode grunde, hvis ikke du allerede er online med din virksomhed.
Hvis du alligevel endnu ikke har kastet dig ud i online markedsføring, om det er fordi du ikke kan se potentialet eller du ikke ved hvor du skal starte, så burde du gøre det. Med hjælp fra Themediafolk.com kan du komme rigtig godt i gang, og allerede i dag skabe nye kunder og få dit navn ud til lige præcis de mennesker, du ønsker som dine fremtidige kunder.